SM & NM 2009!

Nu är vi hemma gott folk!

Fredag:

Färden började 06.00 från ÖRS. Jag & Helena fick åka själva i Rickards bil = space = skönt! :p Det blev många mil (runt 60 tror jag..) innan vi var framme i Västerås och kunde packa in pållen. Packade sen in oss själva i stugan på ridskoleområdet som vi hade tur o fått (alla de andra fick åka iväg o bo någon annanstans :u) Invigning senare på kvällen och ridskolan där SM hölls hade verkligen engagerat sig - de låg inne med värsta showen! Bäst var numret där hela ridhuset släcktes ner och Kajsa (en voltigör från den klubben) körde sin kür i en ljusklädd häst, på en ljusklädd häst. Sämst var tjejen som sjöng nationalsången: dåligt, falskt och kunde inte ens texten... Vem kan inte texten till nationalsången undrar jag?!


 
Lördag:

Tävlingen inleddes med en grund som gick ganska dåligt. Hästen gick inte jättebra och vi blev alltför fasta vid det faktumet :( Denna omgången var nog det som kostade oss mest i slutändan... (så onödigt!! gah!).
Efter den besvikelsen var det dags att dra oss i kragen och ladda om till küren (grunden gav oss dock en 4e plats!). Küren gick skit! Matti gick jättedåligt och Eira trillade av i början av küren. Vi djurade vidare och när det var dags för mig att hoppa upp för andra gången var jag död (eftersom att jag e uppe jättemycket i denna küren har jag 2 övningar på mig att andas innan jag ska upp igen :p). Över till min halsposition i sista blocket och guess what happens i Emelies avhopp (vår flyer)? Sandra och Emelie faller. Och det är ju inte aalls mitt jobb att förhindra nåt sånt 8----) Mah! Ah well, Matti gjorde precis en ökning och jag fick sandra & emelie på mig, there was no hold to that :(
Efter den pissiga küren lyckades vi ändå på nåt sätt HÖJA oss till 3e platsen (det vi gjorde i küren måste med andra ord ha varit väldigt fint!).
Kamratfest på kvällen där det serverades pizza, läsk, chips och kakor. När vi såg det tänkte vi bara "WHAT??". Aldrig i hela mitt liv har jag stött på något liknande! Vem vill äta PIZZA under en tävlingshelg?! Nej, vi åt och segade resten av tiden och ville bara åka hem. Jag började även på pissigt :( (ont överallt & började dessutom få ont i halsen, dvs att jag var nog ganska gnällig i helgen (a).


Söndag:

Det var tight med motivation efter lördagens besvikelser, men eftersom att vi inte skulle in o göra kür förrens på eftermiddagen klarade vi oss. Vi var faktiskt tillochmed rejält taggade innan inspringningen!! Finalkür på Svenska & Nordiska Mästerskapen va fan!!!!! Så jo, vi sprang in och gjorde en FET KÜR. Den var otroligt snygg och det kändes riktigt riktigt bra efteråt! Matti gick fortfarande dåligt (på uppvärmning kom vår tränare fram och sa att "Matti har ett stort sår i mungipan, så han kommer inte gå bättre idag än vad han gjorde igår!"). Ojoj vad nedslaget det blev :p För varje gång min linförare tog tag i linan kändes det ju i hans mun, och han vek av jättemycket inåt. Därför gick han inte alls ute på volten under hela küren. TROTS detta alltså var küren vaaaacker och vi sprang ut från banan till jubel, med vetskap att vi absolut inte hade kunnat göra det bättre.

Så, tillslut var poängen sammanställda och helgen gav en bronsmedalj till oss i både SM- och NM-klassen! Vi var dessutom sjuuukligt nära silverplatsen (poängskillnaden var mindre än en tiondel....) och visst är det galet störigt (tänk om vi bara gjort några slarvfel mindre i grunden eller om Matti bara gått liiite bättre (för hästen bedöms ju också och hästpoängen räknas såklart in i slutpoängen)). Men, med tanke på vilka förutsättningar vi haft (küren på tävlingsbanan i söndags var första gången vi gjorde den nonstop!) får vi väl vara nöjda med ett brons! (Och caprifolen som kom 2a var dessutom riktigt grymma!).



Bilder kommer senare när folk har skickat eftersom att jag fortfarande är kamera-lös!


Kommentarer
Postat av: Christina

Grattis än en gång. Ni är bäst!

2009-09-14 @ 19:27:04
Postat av: Tuva

Grattis :) brons är ju riktigt bra!

2009-09-15 @ 00:38:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0