Vad skönt det är att få saker överstökade!

Projektarbetet - check!
Svenskan - check!
Wiho :)  Projektarbetet var ju mördande tråkigt: satt och skrev in alla mina anteckningar (träningsdagboken) över alla träningar jag haft med Baguette från block till dator -.-
Svenskan var lite roligare - har läst och förberett mig inför en "debatt" om propaganda med Emil imorgon (han & jag var de enda som missade det när resten av klassen gjorde det (i onsdags när jag var i Stockholm)). Snällt av Nils (svenskaläraren) att vi får göra det i efterhand :)  Rätt intressant är det dock, mitt kapitel har handlat både om hjältepropaganda (att en ledare tillskrivs en massa positiva egenskaper ända tills han ses nästan som en övernaturlig ledare som ska hjälpa en nation och ett folkslag till fred osv), skenvetenskap (propaganda där en åsikt framförs och påstås ha vetenskaplig grund, när "det vetenskapligt bevisade faktumet" kanske egentligen bara bygger på en teori eller hypotes), hot- och skräckpropaganda (när något framstås väldigt dramatiskt som något hemskt, som kommer leda till världens undergång osv. Väcker panikartade känslor och impulshandlingar hos människor för att sedan direkt framskjuta den "rätta" åsikten - motsatsen till allt det här- det man främjar alltså) och hatpropaganda (börjar som hot- och skräckpropagande, men går steget längre eftersom att det nu utpekas en direkt motståndare, en motståndare som behövs bekämpas. En orsak till att många faller för hatpropaganda är för att det sker en omedveten projektion - ens egna dåliga egenskaper och svagheter projicerar man omedvetet över till någon annan, så att det inte längre är något man själv har eller finns i ens närmaste omgivning. På så sätt blir det mycket lättare att hata).
En sak förbryllar mig dock. Det står att hat är en defensiv känsla, ett försvar mot upplevt kränkande eller sårande behandling. I några fall kan jag väl hålla med om att detta stämmer, men i långt ifrån alla. Isåfall hade det kunnats användas som ursäkt från vilken våldsman som helst- han/hon har upplevt en kränkning eller ett sårande (som egentligen kan ha varit för hur länge sen som helst), vilket nästintill "rättfärdigar" dens handling?. Och Hitler? Han om någon använde sig både av hot- skräck- och hatpropaganda. Hans gärningar hade alltså kunnat försvaras och förklaras med att han någon gång i sitt liv blivit kränkt eller sårad av en jude? Så allt han gjorde mot miljontals människor världen över, var bara ett svar på detta - en försvarshandling.
Detta är väl visserligen ett ganska extremt exempel, men ni förstår hur jag tänker...

Nä, detta får vi fundera mer över på bussen imorgon (om inte annat är det nog bra att kunna ta upp lite obesvarade frågor imorgon, för att visa att man tänkt till lite). 
Nu blire historia och sen ska jag nanna.  (Kan bli kul och se om man lyckas vakna imorgonbitti.. haha) 

Kommentarer
Postat av: Emmelie

hej en fråga angående din bloggdesign. Hur har du gjort rundade hörn? :D

2009-01-29 @ 13:47:03
URL: http://emmelius.blogg.se/
Postat av: Louise

Men du, skriva över träningsdagbok är ju dock ett datorerbete = nääääästan roligt :D

2009-02-02 @ 17:33:28
URL: http://tinuviel.bloggie.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0