Horsemanship!!

Okej, fotbollen var ganska seg faktiskt. Ett snyggt mål av Elmander har blivit av dock, men inte mycket mer än så.

Så, horsemanship då! Det kom jag och tänka på idag under skötarridningen (jag fick av någon anledning inte poison, utan isak) - jag fick rida sist med honom och hålla ihop ledet. Längst bak kunde jag verkligen se hur folk rider (detta var inte så jätteduktiga ryttare). Nä, för om det är något som jag reagerar på nuförtiden så är det hur ganska nya ryttare (oftast barn då) rider.

När jag började på ridskola (låter som en gammal besserwisser, men det var faktiskt tillräckligt längesen för att man ska kunna se en skillnad) var man oerhört försiktig som ryttare. Jag minns såväl hur min gamla ridlärare (ebba) brukade tjata på mig när jag inte fick hästen att gå tillräckligt fort. "Du bara kittlar honom!!" fick jag alltid höra när jag försökte piska fart i den lata hästen under mig. För att denna häst skulle börja trava fick Ebba springa bakom och kasta en nyckelknippa efter hästen. Då lyssnade han äntligen.

Jag var långt ifrån den enda då som väldigt ogärna använde pisken i handen. Det bör man ju självklart göra ibland, men i huvudsak ska man ju använda skänklarna (och sitsen till viss del) för att driva hästen framåt. Pisken är enbart ett hjälpmedel.
Dessutom är jag en stark förespråkare för sporrar. (Och nej, inte sådana med stjärnor och vassa kanter som cowboysar alltid har i filmer). Nej, utan vanliga små metallsporrar som ger ett litet ökat tryck för hästen när man skänklar. Istället för ett piskrapp (som gör ont och dessutom kommer så plötsligt att hästen antingen inte bryr sig ett jota, eller flyger iväg), kan man mjukt pressa med sporrarna för att driva hästen framåt (vilket ju gör att hästen indirekt själv väljer hur hårt man ska trycka).

Hursomhelst! Vad jag har märkt är att ryttare nuförtiden (relativt nya) är supervårdslösa med hästarna. Drar och sliter i munnen på dom så jag känner hur ont det gör. Drar i hästen för att stanna den, för att i nästa sekund piska den för att den ska gå framåt (och ja, ni tänker väl som jag: hur fan ska hästen fatta vad man vill att den ska göra?). Och när jag var ny vågade man knappt skänkla ordentligt, för man var rädd att det skulle göra ont på hästen. Men vad har ändrats? Varför är barn idag mycket mer vårdslösa och hänsynslösa? Är detta bara inom ridsporten eller är det större än så?
Oavsett vilket stör det mig, och hade jag kunnat hade jag skickat vartenda nyblivna ryttare på samma Horsemanship-föreläsning som jag gick på för x antal år sedan. För som det ser ut nu är det inte konstigt att privathästar lever både längre och friskare än ridskolehästar. (Varför tror ni till exempel att vi har köpt ut vår voltigehäst ur ridskolan...?)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0