Rättsystemet... vad ska man säga?

Ååh vad jag stör mig på alla administrativa saker som ska vara så jäkla svåra att genomföra för att man inte är sk myndig!!
Idag var det in på passexpeditionen igen, med pappret ifyllt både av mamma och pappa som bekräftar att jag är jag. Men nej, vidare måste en tredje person bekräfta att dom är dom!! Okej att man kanske måste bli "bekräftad" om man är omyndig, men måste verkligen bekräftelsen bli bekräftad?! Är inte det att dra liite ut på det hela?! Dessutom är jag ju för bövelen 18 om 2 facking månader! Att man hade världens paragrafmupp i kassan hjälpte ju inte heller. Men visst, svenska myndigheterna är ju känt för att prioritera heltokigt och sätta resurser på allt annat än det nödvändigaste så varför inte? Det svenska rättsystemet är egentligen ett skämt! Läste ni om svensken som har suttit i fängelse i 28 år nu i USA (tror jag det var!) för mord. För mord som hon dessutom bara var medbrottsling i. Det är fan helt rätt med så långa straff. Jag (tror) att jag är emot dödsstraff, men 20-30 år anser jag vara fullständigt berättigat vid mordfall. Men, vad hade denne svensk fått för straff om hon begått morden i Sverige? Min gissning blir på 5 år, men är ute efter 2 år pga "gott uppförande" eller något sådant. Fan vad chilligt det måste vara att va försvarsadvokat i Sverige..

Hursomhelst, nu var det mitt pass det gällde. Nu när mamma och pappa bekräftat att jag är jag, pappa bekräftat att han är han, så ska mamma åka in och bekräfta att hon är hon, och sen får jag förhoppningsvis min jävla passansökan ivägskickad. Som pricken över i blev jag dessutom skitful på passfotot (aldrig har jag tänkt på att jag har så brett huvud!).
Anyhow, slutsats:  Jag hatar att vara 17 år!


Kommentarer
Postat av: tuva

hopp hopp hopp hopp och STOPP här va! HÖ, svensken som har suttit i fängelse för medhjälp till mord, talar du om annika östling?



martina lilla, läs du på lite om det fallet va så kommer du GARANTERAT INTE tycka att hon förtjänar att ha suttit bakom galler i mer än halva sitt liv :O



jag tycker det är hemskt att hon varait fast där, det var ju hennes pojkvän som gjorde det, hon var bara närvarande!!!!!!!!!!!! GOSH!! DÄR är USA liiiiiiiiite väl hårda tycker jag...

2009-04-09 @ 19:40:43
URL: http://nossnevsavut.blogg.se/
Postat av: Martina

hopp hopp hopp,- säger försvarsadvokaten ja! hon blev ju fälld för att de på något sätt lyckades bevisa att hon låg bakom och styrde allt. Och även om inte- hellre USA-hårda straff än Sverige-mesiga. Mycket hellre.

2009-04-09 @ 21:41:18
URL: http://baloooo.blogg.se/
Postat av: tuva

för det första, sorry, skrev fel, hon heter ÖSTBERG inte östling..



jag håller med dig om att vi i sverige har ALLT för låga och mesiga straff, MEN det fallet i USA är sjukt! oh nej, det var ju hennes kille som gjorde det! huh, FEL beslutat av USA, tycker jag :P



men nu är hon nästan friiiiiiiiiiiiiii

2009-04-10 @ 13:24:24
URL: http://nossnevsavut.blogg.se/
Postat av: Martina

hahaha amen tuva lilla, det har blivit bevisat att hon låg bakom det OCH hon har ju själv erkänt det! Ge dig!! xD

2009-04-10 @ 15:52:08
URL: http://baloooo.blogg.se/
Postat av: tuva

okej, är det vad du har läst i sklvallerpressen eller?

hur lätt kan det vara att gå emot sin kille som uppenbarligen var benägen till att mörda? hum. jag hade nog varait lite skraj iaf, så jag kan noooooog förstå henne där va.

det här fallet har ju tagits upp med jämna mellanrun här i Sverige, just för att man i sverige anser attd et är heeeeeeelt fel beslut av USA. soe, säger du emot mig martina så säger du även emot ett gäng andra här i vårt land xD

2009-04-12 @ 14:15:37
URL: http://nossnevsavut.blogg.se/
Postat av: Martina

hahaha amen ofta man är så rädd så man hellre väljer 28 år i nåt av USAs tuffaste fängelser xD OAVSETT vilket, var det ju inte hennes eventuella eller inte eventuella skyldighet jag snackade om, utan enbart tidslängden på det straff hon blev dömd till :]

2009-04-12 @ 20:04:46
URL: http://baloooo.blogg.se/
Postat av: Tuva

vänta liiite här va.

jag tror knappast att det var så att hon valde mellan 28 års fängelse och "en arg pojkvän". jag tror nog att hon valde mellan 28 års fängelse och en MCKET arg pojkvän som kanske hade tagit död på henne med (vad vet jag? vad vet du? ingen vet). oavsett vad, eller hur det gick till så tycker jag synd om henne :) så summan av kardemumman är, TUVA har rätt :D så, sluttjabbat?

2009-04-15 @ 16:28:52
URL: http://nossnevsavut.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0