Måndagmorgon, jämn vecka..

och jag börjar 11.20  - dvs kan vakna överlycklig kl 09.30! :D

Igår var en voltige-söndag utan dess like, jag bodde i princip på ÖRS hela dagen! Först då jobb som sagt, och halv 2 stod jag & lag 2 och pysslade om alla mina voltigekillar i stallgången (Kalif, Jacques och Merlin). Halv 3 kom Rickard och så började vi vår träning med Merlin och ja, jag hade rätt - han var hård mot mig :p  Men aa, vad ska man säga? Man måste nästan ha sett Merlin för 3 veckor sen och se honom nu, för att kunna inse skillnaden. Eftersom att typ 98% av er inte har fått den möjligheten får ni väl tro på mitt ord att skillnaden är oerhörd! Igår gick Merlin (nästan bara) lugnt och avslappnat i både skritt, trav och galopp på volten. I båda varven. Med alltifrån jättelånga till jättekorta inspänningar. Genom att ändra längden på inspänningarna (typ.. läderremmar som går mellan voltigegjorden på hästens rygg och bettet i hästens mun - som en tygel ungefär) kan man få hästen att ställa sig olika i nacken. Merlin är en typisk slacker som gärna går undan från insidan och inte tar något stöd i den inspänningen, vilket gör att han får ställningen i halsen istället, skjuter bogen inåt och bakbenen jobbar ut från volten.
Dessutom börjar jag nu förstå när Merlin inte förstår. Genom detta kan jag ju förutspå hans beteende, inse när han inte kommer förstå och redan innan han inte förstår det, göra så att han förstår det.
Detta hade jag inte en aning om förrens igår, det bör säga lite om allt jag lärde mig igår. Inte bara får Rickard Merlin att ta ett jättekliv framåt i utvecklingen, utan nog fan får han mig till en bättre linförare också. Han stannade dessutom kvar efteråt och kollade lite när jag linade Jacques, och kom även med nåt tips där. Och ja, som ni säkert förstått vid detta laget är Rickard i en klass för sig själv, så dessa träningarna är guldvärda!

Efter allt detta var dock jag och annica "lite" sena till vår egen träning :p Så vi åkte och hämtade upp mini o nattis i åkarp och när vi äntligen nästan är framme i Bökeberg (ca 18.00) ringer Pernilla och säger att tävlingarna där fortfarande inte är slut, och vi ska vända tillbaka till ÖRS för och träna där. Så vi vänder och efter en stund anländer laget och hästen. NOSTALGITRIPP på hög nivå! Började med den gamla mysiga Hydro-rundan till uppvärming och sen följde hela träningen på hur bra som helst! 1 grundpass och 2 kürpass som gick superbra. Eller ja, jag & nattis gled av i nattis avhopp första gången xD  Men sen fick vi kötta det, eftersom att det är nytt (och med våra tränare innebär "kötta" att göra den en gång på hästen innan nästa küromgång). Och så blev det, men sen satt det, så hela küren gick superbra andra gången! :D Precis en sådan här träning man behöver innan Holland!! :D

När man tillslut kom hem vid 9 var man dock lite trött efter att ha varit på ÖRS nästan konstant i 13 timmar xD Men ÖRS är hemma och ÖRS är trygghet, så inte klagar vi :) Gud vad jag längtar till efter sommaren!!




Lite tävlingsförberedelser hos Lina i lördags! :D




och sen 18-årsfist hos cj.  Susanne i hissen: "OOOOH, vi har ju inte tatt nån outfitbild!!!"
så tadaaaa- outfitbild! :)




Såhär skönt tyckte Jacques att det var att få av sig voltigesakerna efter träningen xD




Efteråt fick jag skjuts hem av Eira, så här låg vi på presenning och väntade på hennes mamma! =)




och posade lite såklart ;)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0